Cat de constiente sunt de fapt deciziile noastre?..

Autor: Niciun comentariu

Foarte putin:)… Doar 5%, spun cercetatorii. Evident, negam asta pentru ca ne consideram niste fiinte rationale, si chiar suntem. Consideram ca avem destula experienta de viata, am acumulat o gramada de informatii, ne documentam permanent despre orice ne intereseaza si vrem sa fim cat mai obiectivi in analizele noastre. In plus, vrem cu disperare sa ne stim stapani pe noi si tot ce ni ni se intampla. Ne da un sentiment de bine, de putere, de maturitate atunci cand simtim ca ‘avem lucrurile in control’.

workshop dezvoltare personala Spring Events (17)De asta, pentru multi analiza subconstientului, unde lucrurile nu mai sunt asa ‘simple si clare’ cum am vrea noi sa le simplificam, da o stare de disconfort.
Ponderea influentelor ce vin din subconstientul nostru unde ni se formeaza toate credintele despre noi, ceilalti si viata in general, este insa dominanta.

Sa luam un exemplu: Cat ne influenteaza astazi reclamele, in special cele TV? Am avea tendinta sa spunem: “ Mai deloc. Deja sunt imun(a). La cate mii de reclame am vazut in viata asta, nimic nu ma mai misca. Oricum mai toate mint. Ce sa mai crezi?!…”

Bine ar fi sa fie asa insa studiile demonstrate pe comportamente de cumparare arata total diferit. S-a facut unul pe detergenti. Exact acelasi detergent, pus in 3 cutii diferite, una galbena, alta albastra si a treia albastra cu picatele galbene. Dupa ce au fost rugate toate persoanele din acel grup sa le testeze au fost intrebate care a fost cel mai bun. Rezultatul? In procent majoritar, cel mai bun a fost desemnat cel din cutia albastra cu puncte galbene. Deci…ambalajul ne influenteaza. A creat cel mai probabil un sentiment de familiar, de ‘casa’ aceasta combinatie de culori.

Alt exemplu: unui esantion de 250 femei le-au fost prezentate mai multe dresuri de matase. Sa le analize si sa spuna care li se pare cel mai bun calitativ. In realitate, erau de calitati similare insa unul din ele a fost parfumat. Rezultatul: 90% din ele au considerat ca cel parfumat e ‘cel mai bun’. Nici o femeie din grup nu a remarcat ca a fost influentata de miros, mai mult cu exceptia a 6 din ele nici nu au remarcat parfumul. Magazinele stiu prea bine lucrul asta. Ati remarcat de exemplu e sentiment’ de bine’ aveti in magazine precum Ann BeBe sau Zara Home, daca ati trecut pe acolo? Mereu sunt magazinele lor parfumate. Pe langa lucrurile foarte dragute pe care le gasim la oricare dintre cele doua, fiti siguri ca si parfumul va tine mai mult acolo si va imbie sa va uitati la produsele lor.

Patiseriile, nu mai spunem..Aromele de vanilie si ciocolata in special, atrag oamenii instantaneu:)

workshop dezvoltare personala Spring Events 200Alt test , facut pe vinuri, foarte interesant: Intr-un magazin specializat, s-a studiat influenta muzicii de fundal din incinta localului. In zilele in care s-a pus doar muzica germana, 75% din vanzari au fost facute de vinuri nemtesti iar in zilele in care a rulat muzica frantuzeasca, a fost o pondere similara in categoria vinurilor frantuzesti. Evident, toti au negat ca au fost influentati de muzica.

Si nici nu-i de mirare ca negam. In primul rand, nu realizam factorul extern de influenta, in al doilea rand nu vrem sa recunoastem cat de subiectivi suntem. Parem simplisti, nu-i asa?!..Sa recunoastem ca o simpla muzica ne-ar putea influenta decizia. Cand noi de fapt suntem niste ’baze de date in miscare’.

workshop dezvoltare personala Spring Events 310E la fel si de Craciun. De ce credeti ca e muzica de Craciun in toate magazinele? De bucurie ca vin Sarbatorile?!..Nicicum.
Comerciantii stiu ca asta induce starea pentru a decide sa cumperi cadouri. Pentru cei dragi si de ce nu, chiar pentru noi.

Si atunci, ce sa facem, sa stim ce ne influenteaza? Autocunoasterea. Acesta e primul pas. Si e logic. Daca vrei sa nu fii pacalit, vezi care iti sunt stimulii pe baza carora esti ‘accesat’.

Vezi care iti sunt credintele tale fata de tine si cei din jur. Vezi ce te emotioneaza. Ce te sperie. Cu ce asociezi nevoia de statut, de importanta.

Daca una din credintele tale este ” Nu sunt suficient de bun” atunci o buna parte din deciziile tale atat in zona de achizitii cat si in celelalte aspecte, te vor canaliza spre eforturi inspre a deveni mai bun in domeniul/domeniile unde te consideri deficitar. Si mesajele pe care le primesti de la ceilalti te vor atinge in acest punct nevralgic si te vor face sa iei decizii in sensul asta.

De asemeni, fericirea e un alt subiect foarte important unde mesajele subliminale ne ating intr-un mod personal. Cu totii ne dorim sa fim fericiti insa fiecare are o definitie personala despre fericire. Si e normal sa fie asa pentru ca suntem extrem de diferiti si avem nevoi si aspiratii diferite.

workshop dezvoltare personala Spring Events 251De exemplu, exista multi oameni care pun semnul de egalitate intre fericire si confort. Acesti oameni se vor orienta mult catre zona achizitiilor de bunuri care promit confort: o casa deosebita, o masina foarte buna, vacante de 5 stele si multe altele.

Toate mesajele care vor contine astfel de informatii ii vor atinge subliminal in aceasta credinta, indiferent de sursa lor( reclame, discutii cu prietenii, articole din presa, etc). Si nu se vor opri niciodata din aceasta goana, cu exceptia cazurilor in care primesc o lectie de viata care le schimba total aceasta valoare.

workshop dezvoltare personala Spring Events 250Altii, dimpotriva, au o viziune spirituala asupra fericirii. Pe ei nu-i ‘atingi’ cu ultimele noutati din zona materiala insa isi vor indrepta mereu atentia catre resurse de evolutie spirituala: carti, filme, conferinte, lideri motivationali, practici de religii sau tehnici de miscare,relaxare si constientizare de sine( yoga, reiki, tai chi, chi kung), etc.

Orice reclama sau informatie dintr-o discutie pe teme de genul asta le va starni atentia si o vor califica imediat ca „interesant, merita aprofundat subiectul”/” deja stiu destule in zona asta” /” o tampenie, nu asa se face! ”

Din alt punct de vedere, analiza fobiilor e iarasi un punct important legat de zona unde mesajele subliminale ne ating foarte usor.

De exemplu, teama ca femeie ca nu arati suficient de bine si in consecinta ai un complex de inferioritate legat de asta. Esti sensibila la reclamele cu produse si servicii care iti promit frumusete( produse si servicii de ingrijire personala, haine, bijuterii). Vei face multe eforturi, mult peste ceea ce orice femeie care isi doreste sa fie cocheta va face, practic orice stabilesti tu ca vor ajuta aspectului fizic.

Toate aceste aspecte se insumeaza intr-o analiza deloc usoara, mai degraba complexa, ia timp, necesita efort, te scoate din zona de confort, dar cand stii ca o faci pentru tine si pentru binele tau , ajungi in cele din urma la concluzia ca merita toata stradania.